Tehtävä 2. Miten seuraavat tekijät vaikuttavat kurkun kysyntään ja tarjontaan?
a) kuluttajien tulot kasvavat
Kuluttajien tulojen kasvaminen vaikuttaa enemmänkin ns. ylellisyyshyödykkeiden kysynnän kasvuun. Kurkun tai muiden elintarvikkeiden kysyntään tulojen kasvamisella ei ole suurempaa merkitystä.
b) öljyn hinta kohoaa
Olettaisin öljyn hinnan kohoamisen vaikuttavan kurkun tuotantokustannusten (esim. kuljetuskustannusten) nousuun ja tätä kautta se todennäköisesti nostavan kurkun hintaa. Kurkun kallistuessa sen kysyntä laskee ja kuluttajat saattavat hankkia tilalle jonkin edullisemman substituutin eli korvaavan tuotteen. Myös tarjonta vähenee, kun tuotantokustannukset nousevat.
c) tomaatin hinta laskee
Kuluttajat voivat tehdä tomaatista kurkulle substituutin etenkin, jos sen hinta laskee. Kurkun kysyntä vähenee, jos kuluttajat ostavat edullisempaa tomaattia sen sijaan.
d) kurkun hinta nousee
Kurkun hinnan nousu vähentää sen kysyntää ja jälleen kuluttajat saattavat ostaa tilalle jonkin edullisemman korvaavan tuotteen. Hinnan nouseminen voi kuitenkin vaikuttaa päinvastaisella tavalla tarjontaan ja lisätä sitä, sillä mitä korkeampi tuotteen hinta on, sitä enemmän sitä halutaan myydä ja tuottaa.
Tehtävä 3: Mitkä seur. tekijät ovat syynä siihen, jos markkinataloudessa
a) matkapuhelimen valmistaja saa suuremman voiton kun paperin tuottaja
Se mitä hyödykemarkkinoilla tuotetaan, määräytyy kuluttajien tottumusten ja maun mukaan. Erilaiset trendit ja muoti vaikuttavat siihen mitä kuluttajat haluavat milloinkin ostaa. Teknologian kehittyessä markkinoille lanseerataan jatkuvasti uusia toinen toistaan parempia ja monimuotoisempia tuotteita juuri esim. kännyköiden muodossa. Matkapuhelimen valmistajan tuotantokustannukset voivat olla alhaisemmat ja tuotantotapa tehokkaampaa.
b) insinööri saa paremman palkan kun sairaanhoitaja
Sairaanhoitaja työskentelee toimialalla, jonka tarkoituksena on kuluttajien perustarpeista huolehtiminen. Insinööri sen sijaan kehittelee uusia menetelmiä tai tuotteita, jotka usein liittyvät jollain tapaa kuluttajien käyttämiin ylellisyyshyödykkeisiin. Ylellisyyshyödykkeet eivät ole mikään välttämätön tarve kuluttajalle mutta niistä ollaan valmiita maksamaan enemmän ja osa ylellisyyshyödykkeen korkeasta hinnasta menee myös sen valmistus- ja työllistämisprosessien kustannuksiin.
c) yksi perunantuottaja saa suuremman voiton kun muut
Perunan tuottaja voi hankkia voittoa erottumalla muista tuottajista. Peruna on yksi peruselintarvikkeista, joten kuluttajien ostopäätökseen ei vaikuta tarve, sillä se on jo olemassa. Sen sijaan hinta ja tuotteen maine ovat tekijöitä, joilla perunantuottaja voi saada suuremman voiton kun muut. Perunoissa voi myös olla laadullisia eroja, tai yhden perunantuottajan tuotantomenetelmät voivat olla tehokkaampia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mukavaa kun olet jaksanut tehdä tehtävän.
VastaaPoista